Desk- en fieldresearch
Op internet vind je waarschijnlijke al heel veel informatie over de branche. Dit noemen we deskresearch. Op basis van bestaande onderzoeken, publicaties, artikelen, blogs etc. kan je achterhalen wat er speelt binnen jouw branche. Heel handig, maar let hierbij wal altijd op de bron en de actualiteit. Er is namelijk ook veel “gekleurde” en verouderde informatie te vinden.
Wil je informatie verzamelen die specifiek voor jouw situatie van toepassing is dan moet je veelal zelf op onderzoek uit gaan. Dit noemen we fieldresearch waarbij je, zoals hierboven genoemd, zelf in contact treed met mensen en organisaties in de branche.
DESTEP-analyse
Succesvol ondernemerschap kenmerkt zich door een sterke omgevingsgerichtheid. Zowel zicht op de trends in de branche als op algemene ontwikkelingen in de maatschappij is hierbij van groot belang. Het bepaald namelijk voor een groot deel jouw visie, missie en koers als ondernemer. Een hulpmiddel om belangrijke ontwikkelingen in kaart te brengen is het DESTEP-model.