We hebben natuurlijk allemaal wel eens een regenboog gezien. Een wonderlijk en kleurrijk fenomeen. Heel vaak wordt er bij het zien van een regenboog gezegd dat er een pot goud aan het einde te vinden is. Helaas is dit niet het geval. In deze blog leg ik uit wat het regenboogsyndroom inhoudt en wat dit te maken heeft met het starten van een eigen bedrijf.
Wist je dat jaarlijks ruim 250.000 personen in Nederland een eigen bedrijf starten. Tussen deze grote groep nieuwe ondernemers en alle bestaande ondernemers moet jij je hoofd boven water zien te houden. Maar hoe doe je dat? En hoe zorg je voor een vliegende start?
Dat je als startende ondernemer er goed aan doet om ook na te denken over je pensioen lijkt mij een no-brainer. Waar ik echter in de praktijk tegenaan loop is dat ik niet precies weet hoeveel ik ieder jaar kan storten in mijn pensioen. Ik weet eigenlijk pas eind december hoeveel inkomen ik heb gerealiseerd in het jaar en kan dan pas een bedrag bepalen om in te leggen in mijn pensioen.
Het aantal startende ondernemers groeit jaarlijks. In 2023 waren dit er ruim 250.000. Binnen deze grote groep kiezen steeds meer personen voor parttime ondernemen naast hun reguliere baan. Het combineren van een traditionele baan in loondienst met het runnen van een eigen bedrijf biedt tal van voordelen en kansen. Laten we eens kijken naar zes redenen kijken waarom dit hybride ondernemerschap voor veel personen aantrekkelijk is.
In de wereld van het ondernemerschap is het belangrijk om niet afhankelijk te zijn van slechts één inkomstenbron. Dit kan jou namelijk kwetsbaar maken. Heb je er wel eens over nagedacht dat je wellicht verschillende verdienmodellen kunt hanteren? Dit is natuurlijk niet van toepassing op ieder type bedrijf, maar laten we eens kijken naar de voordelen van het diversifiëren van jouw verdienmodellen als (startende) ondernemer.
Als ondernemer is het beschermen van jouw bedrijf en het creëren van duidelijkheid in zakelijke transacties belangrijk. Een krachtig instrument hiervoor zijn de algemene voorwaarden. Dit document, vaak over het hoofd gezien of als bijzaak beschouwd, is eigenlijk een essentieel onderdeel van je bedrijfsvoering. Besteed hier al aandacht aan bij de inrichting van jouw bedrijf en wacht niet op een eerste geschil met een klant of opdrachtgever. Laten we eens dieper ingaan op waarom dit zo is.
Voor startende ondernemers is het essentieel om je ideale klant en niche te kiezen voor een succesvolle onderneming. Vergelijk het met het bepalen van de koers van een schip in de oceaan. Dit helpt je om gericht en efficiënt je doelen te bereiken
In de blogs op Goede Start Belastingdienst delen medewerkers hun ervaringen. Ze zijn werkzaam als voorlichter of redacteur en hebben in hun dagelijks werk met startende ondernemers te maken. Met hun tips helpen we je verder op weg.
Wil je in 2024 geen belasting betalen als (startende) ondernemer? Dat kan zeker! Hoe het werkt lees je in deze blog.
Voor jou als (startende) ondernemer is het beheersen van de financiën essentieel voor het succes op de lange termijn. Een belangrijk onderdeel van een financieel gezond bedrijf is ‘budgettering’. Hiermee bedoelen we: het opstellen en nauwgezet volgen van een budget om controle te hebben over jouw financiën. Dit stelt jou in staat om doelen te stellen voor 2024 en groei te realiseren binnen jouw bedrijf.
Als ondernemer zijn de energiekosten die je kunt aftrekken als bedrijfskosten afhankelijk van het zakelijke gebruik van de energie en de specifieke regels van de Belastingdienst. In deze blog geef ik jou inzicht in enkele algemene richtlijnen met betrekking tot de aftrekbaarheid van energiekosten:
ChatGPT is in opkomst. Steeds meer mensen gebruiken het voor diverse doeleinden. Hoe toepasselijk is het dan om bij de titel van deze blog, ChatGPT te vragen mij te helpen, bij het schrijven van deze blog. Zodoende heb ik een account aangemaakt en gevraagd om mij te helpen. Binnen enkele minuten was de samenwerking een feit. Om blogs te schrijven voor op je website heeft deze functie zowel voordelen en nadelen om rekening mee te houden. Enkele punten zijn:
Het bepalen van het juiste uurtarief is voor jou als (startende) ondernemer cruciaal. Het hanteren van het juiste (uur)tarief weerspiegelt wat je waard bent! Zie het als een evenwichtsoefening tussen het verkrijgen van een redelijke vergoeding voor je diensten en het aantrekkelijk blijven voor potentiële klanten. In deze blog vertel ik je in 3 stappen hoe je voor jezelf een passend uurtarief kunt bepalen.
Als startende ondernemer in Nederland is het bepalen en behalen van je omzetdoelstelling van cruciaal belang voor het succes van je bedrijf. Vooral als adviseur, coach, trainer, therapeut of andere dienstverlener die voornamelijk op uurbasis werkt, is het essentieel om een duidelijk beeld te hebben van wat je wilt bereiken en hoe je daar kunt komen.
Het kan voor startende ondernemers een enorme uitdaging zijn om eigen diensten of producten te verkopen. Je bent er immers emotioneel bij betrokken, waardoor afwijzing of kritiek persoonlijk kan aanvoelen.
Wil je in 2023 geen belasting betalen als (startende) ondernemer? Dat kan zeker! Hoe het werkt lees je in deze blog.
Nog even en het jaar 2022 zit er alweer op! Voor vele ondernemers wederom een bewogen jaar waarin veel gevraagd werd op het gebied van bijvoorbeeld creativiteit en doorzettingsvermogen. Ook op financieel en fiscaal gebied is er genoeg te regelen. Hoewel de aangifte inkomstenbelasting pas volgend jaar wordt ingediend is het verstandig om voor 31 december 2022 alle zaken goed geadministreerd en geregeld te hebben. In dit artikel geven we je een aantal handige tips. Ook bespreken we in het kort enkele fiscale veranderingen die in 2023 te verwachten zijn.
Bij het ondernemen is onlosmakelijk het maken van afspraken met andere partijen verbonden. In de meeste gevallen gebeurt dit op eenvoudige, soms snelle wijze. Even via een telefoontje een order plaatsen, contact via de Whatsapp en zo nodig nog een e-mail achteraf sturen. In 9 van de 10 gevallen is meer ook niet nodig en is daar ook gewoonweg de tijd niet voor.
Successen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst! Dat hebben wij ondernemers de afgelopen tijd wel ondervonden. In een korte periode kan veel veranderen. Had je tot voor kort nog een goedlopend bedrijf, dan kan nu de situatie zo maar helemaal anders zijn.
Vanaf 1 maart kan je weer aangifte inkomstenbelasting gaan doen. Lees in deze blog wat hier voor starters bij komt kijken en stel jezelf de vraag: zelf doen of uitbesteden aan een boekhouder?
Wil je in 2022 geen belasting betalen als (startende) ondernemer? Dat kan zeker! Hoe het werkt lees je in deze blog.
Je leest het goed: als (startende) ondernemer hoef je in 2022 over een winst tot € 30.339,- geen belasting te betalen.
Maandag 31 januari is de deadline voor de btw-aangifte en -betaling over het vierde kwartaal van 2021. Deze btw-aangifte is anders dan normaal. Zo is het de laatste keer dat ondernemers hun aangifte kunnen doen via het oude ondernemersportaal (Digitaal aangeven ondernemers). Daarna moeten alle ondernemers overstappen naar één van de andere manieren van aangifte doen. De Belastingdienst zet deze en andere aandachtspunten voor de btw-aangifte over het vierde kwartaal op een rij.
Je kent ze vast wel, van die mensen met eindeloze ideeën. Die voor ieder probleem een oplossing kunnen verzinnen. Die vooraan staan met nieuwe initiatieven. Hoe komen ze toch aan al die ideeën, zal je je misschien afvragen? Wat als ik jou vertel dat creativiteit iets is wat je kunt ontwikkelen en aanwakkeren?
Het zijn financieel zware tijden! Het belang van een goede administratie en financieel inzicht is belangrijker dan ooit! Hoe bepaal je nu of je bedrijf financieel gezond is en hoe kan je daar invloed op uitoefenen?
Hieronder geef ik je 3 tips om aan de slag te gaan met financieel gezond ondernemen: