Aan de slag met de 6B's

Bereiken

Bepaal eerst hoe je jouw doelgroep het beste kan bereiken. Wat leest jouw doelgroep, waar gaat jouw doelgroep heen, welke sociaal media gebruiken ze en met wie communiceert jouw doelgroep. Kijk nog eens naar de stap 'leer je klanten beter kennen' daar vindt je vast waardevolle aanknopingspunten. Al deze inzichten gebruik je om dat eerste zo belangrijke digitale of fysieke contact te kunnen leggen. Onderschat hierbij de kracht van Google niet en maximaliseer je vindbaarheid door het gebruik van de juiste wetteksten (SEO).

Boeien

Ben je op het juiste moment en op de juiste plaats zichtbaar, dan is het de kunst om de klant direct te boeien. Voor dat je het weet verdwijnt je flyer bij het oud papier of wordt je blog snel weggeklikt.

Zorg dus voor een krachtige en aantrekkelijke boodschap (eigenlijk de 7de B). Bedenk goed op welke wijze jij je klant op een overtuigende manier aanspreekt. Gebruik de juiste worden en speel in op de behoeften / koopmotieven. Hoe meer de klant zich herkent in jouw boodschap hoe groter de kans op een uiteindelijke verkoop.  

Binden

Zorg ervoor dat de klant makkelijk zaken met je kan doen of in contact met je kan komen. Meestal lukt dat niet op basis van 1 contact dus zorg ervoor dat je de klant meerdere keren bereikt. Hoe persoonlijker hoe beter, want dat zorgt voor binding. Kijk dus goed op welke wijze je het beste contactgegevens van je klant kan verzamelen.

Betalen

Uiteindelijk moet er ook betaald worden door de klant. Of beter gezegd; liever zo snel mogelijk. Maak een transactie dan ook zo makkelijke mogelijk en maak duidelijke betalingsafspraken. Dit voorkomt een hoop (incasso) gedoe!

Behouden

Een nieuwe klant verven kost doorgaans meer tijd en geld dan een bestaande klant behouden. Kijk dus waar passend of je herhalingsaankopen kan stimuleren of dat je aanvullende producten of diensten kan bieden. Ook kan je jouw verdienmodel hierop aanpassen. Denk bijvoorbeeld eens aan abonnementen of exclusieve voordelen voor vaste klanten. Wees creatief!

Betrekken

Tot slot is het belangrijk om je klant bij je bedrijf te betrekken. Dat ze je leuk vinden, dat ze je gaan en blijven volgen en dat ze andere gaan vertellen hoe goed jij bent. Mond-tot-mond reclame is voor veel startende ondernemers nog steeds de beste en goedkoopste marketing. Zorg dus voor goede ambassadeurs!

Terug naar stappenplan