Bepaal eerst hoe je jouw doelgroep het beste kan bereiken. Wat leest jouw doelgroep, waar gaat jouw doelgroep heen, welke sociaal media gebruiken ze en met wie communiceert jouw doelgroep. Kijk nog eens naar de stap 'leer je klanten beter kennen' daar vind je vast waardevolle aanknopingspunten. Al deze inzichten gebruik je om dat eerste zo belangrijke digitale of fysieke contact te kunnen leggen. Onderschat hierbij de kracht van Google niet en maximaliseer je vindbaarheid door het gebruik van de juiste webteksten (SEO).
Ben je op het juiste moment en op de juiste plaats zichtbaar, dan is het de kunst om de klant direct te boeien. Voordat je het weet verdwijnt je flyer bij het oud papier of wordt je blog snel weggeklikt. Zorg voor een krachtige en aantrekkelijke boodschap (eigenlijk de 7de B). Bedenk goed op welke wijze jij je klant op een overtuigende manier aanspreekt. Gebruik de juiste woorden en speel in op de behoeften/ koopmotieven. Hoe meer de klant zich herkent in jouw boodschap hoe groter de kans op een uiteindelijke verkoop.
Zorg ervoor dat de klant makkelijk zaken met je kan doen of in contact met je kan komen. Meestal lukt dat niet op basis van 1 contact dus zorg ervoor dat je de klant meerdere keren bereikt. Hoe persoonlijker hoe beter, want dat zorgt voor binding. Bepaal op welke wijze je het beste contactgegevens van je klant kunt verzamelen.
Uiteindelijk moet er ook betaald worden door de klant. Of beter gezegd; liever zo snel mogelijk. Maak een transactie dan ook zo makkelijk mogelijk en maak duidelijke betalingsafspraken. Dit voorkomt een hoop (incasso) gedoe!
Een nieuwe klant werven kost doorgaans meer tijd en geld dan een bestaande klant behouden. Bepaal waar je herhalingsaankopen kunt stimuleren of aanvullende producten of diensten kunt bieden. Ook kan je jouw verdienmodel hierop aanpassen. Denk bijvoorbeeld eens aan abonnementen of exclusieve voordelen voor vaste klanten. Wees creatief!
Tot slot is het belangrijk om je klant bij je bedrijf te betrekken. Zorg dat ze fan van je worden, dat klanten je gaan en blijven volgen en dat ze anderen gaan vertellen hoe goed jij bent. Mond-tot-mond reclame is voor veel startende ondernemers nog steeds de beste en goedkoopste marketing. Zorg dus voor goede ambassadeurs!