Zijn je plannen financieel haalbaar.

Met het uitvoeren van je bedrijfsidee verwezenlijk je wellicht een droom of ben je bijvoorbeeld in staat om op eigen wijze je kennis of producten te verkopen. Je wil graag je persoonlijke doelen bereiken zoals eerder geformuleerd. Afhankelijk van jouw situatie zal je ook bepaalde financiële doelen moeten formulieren. Uiteindelijk wil je als ondernemer ook een geldelijke beloning krijgen voor het werk wat je verricht en het risico wat je loopt. In de toekomst kijken is lastig, toch is het raadzaam om met wat handvatten een aantal financiële overzichten te maken. Je weet dan vooraf beter wat je dan financieel en fiscaal kan verwachten.

Haalbaarheid plannen

Het financiële plan stel je op om inzicht en grip te krijgen op de financiële gevolgen van je beslissing om te gaan ondernemen. De eisen aan en omvang van dit plan zijn natuurlijk afhankelijk van jouw specifieke situatie. In de basis zijn er wel een aantal vragen waar je altijd antwoord op wilt krijgen:

Wat heb je precies nodig om te gaan starten?

Hoe ga je deze investeringen betalen?

Ga je gelijk winst maken?

Wat zijn exact je inkomsten en uitgaven iedere maand?

Hoeveel geld heb je voor privédoeleinde over/nodig?

De eerste vier punten komen aan bod in respectievelijk de investerings- en financieringsbegroting, de exploitatiebegroting en de liquiditeitsbegroting. Bij punt 5 maak je de brug naar jouw privé situatie. Je gaat inschatten wat er daadwerkelijk voor jou financieel overblijft na bijvoorbeeld het betalen van belasting. 

Prognose en scenario’s

Begin bij het maken van je financiële plan met de aanloop -en startfase en de eerste 12 maanden. Breng al je investeringen en kosten goed in beeld en maak een omzetprognose. Vervolgens maak je ook prognoses voor jaar 2 en jaar 3. Wil je helemaal goed voorbereid zijn, werk dan verschillende scenario’s uit. Zo krijg je inzicht in de stand van zaken als het wat minder goed loopt of juist als het geheel veel beter loopt dan verwacht.

Winst- en verliesrekening (exploitatiebegroting)

Met de exploitatiebegroting bereken je de winst uit ondernemen. De basis hiervan is jouw omzetprognose. Immers omzet minus kosten is winst!

Als je een goede prognose van je omzet wilt maken moet je precies weten wat je producten en diensten zijn en hoe de markt in elkaar zit. Dit heb je aan de hand van het stappenplan inmiddels helder voor ogen. Met deze inzichten kan je per maand, kwartaal of jaar een inschatting maken van bijvoorbeeld de verkoopaantallen per product(groep) en/of je declarabele uren. Werk je met een uurtarief gebruik dan onze calculator om de hoogte te bepalen die in jouw situatie wenselijk/noodzakelijk is.

Uiteraard dien je jouw prijs/ tarief nog wel even te spiegelen aan de gangbare bedragen in de markt. Kijk of er branchegemiddelde beschikbaar zijn en of je de tarieven van je concurrenten kunt achterhalen. Probeer vervolgens antwoord te geven op de vraag waarom jij hoge of lager zit dan de gangbare marktprijzen en/of prijzen van de concurrentie.

Uurtarief calculator

Bereken hier jouw minimaal benodigde uurtarief!

 

Vaste en variabel kosten

Het tweede deel van de winst- en verliesrekening is het inzichtelijk maken van jouw zakelijke kosten. Heb je kosten die meebewegen met je omzet dan spreken we van variabele kosten. Denk bijvoorbeeld eens aan inkoop van grondstoffen of inhuur van derden. Vaste kosten bewegen doorgaans niet mee met de omzet. Denk aan maandelijkse kosten voor huur, lease, hosting en bijvoorbeeld de jaarlijkse kosten voor bijvoorbeeld abonnementen en de boekhouder.

Financiële doelstellingen

Het maken van een financieel plan helpt jou ook bij het (her)formuleren van zakelijke doelstellingen. Op basis van de prognoses en cijfers kan je beter inschatten hoeveel omzet je nodig hebt of bijvoorbeeld hoeveel klanten, projecten of uren je moet binnenhalen.  

Vraag advies

Het opstellen van een financieel plan is niet voor iedereen even eenvoudig. Zorg er in ieder geval voor dat je precies weet wat je wilt gaan doen, bespreek je plan met anderen. Bij voorkeur ook met mensen met ervaring in jouw branche en schakel een (financieel) specialist in. Denk hierbij aan een boekhouder, coach of bij het lenen van geld aan een financieringsspecialist. 

Terug naar stappenplan