Kenmerken van de klant

Ontdek meer over je klant

Ook bij deze stap is het belangrijk om onderscheid te maken tussen b2b en b2c. Zoals aangegeven is dit onderscheid belangrijk omdat dit twee heel verschillende werelden zijn met ieder hun eigen kenmerken en eigenschappen.

Zo kan je bij consumenten kijken naar bijvoorbeeld:

leeftijd en levensfase

geslacht

woonplaats

opleiding

interesses en hobby’s

leefstijl en ideologieën

Kijk ook eens gericht naar situaties en omstandigheden waarbij jouw product en/of dienst goed van pas kan komen. Denk hierbij ter inspiratie aan gebeurtenissen als een huwelijk, scheiding, geboorte, overlijden, promotie, ontslag etc.  

Bij bedrijven kan je bijvoorbeeld kijken naar kenmerken als: 

bedrijfsgrootte

afzetgebied

branche/ sector

cultuur

structuur

bedrijfsprocessen

personeelssamenstelling

 

Hier kan je kijken naar bepaalde bedrijfssituaties zoals reorganisatie, digitalisering, groei, krimp, bedrijfsoverdracht- of overname etc. om vast te stellen waarbij jouw product en/of dienst van pas komt.

Terug naar stappenplan