Houd voor het berekenen van de prijs rekening met de kosten die uw bedrijf maakt. En neem deze mee in de prijs. Tel daar vervolgens uw winstmarge bij op. Dit is het bedrag dat u per product of dienst vraagt voor uw tijd en werk.
Voorbeelden van kosten die u meerekent:
Meestal moet u ook btw in rekening brengen aan uw klant. U berekent de btw als een percentage over uw prijs. Of het btw-percentage 21%, 9%, 0% of vrijgesteld is, hangt af van het soort product of dienst. Heeft u niet meer dan € 20.000 omzet per kalenderjaar? Kijk dan of u mee kunt doen aan de kleineondernemersregeling (KOR).
Lees meer over btw heffen.
U mag zelf de prijzen voor uw product of dienst bepalen. De overheid mag alleen ingrijpen wanneer het zo slecht gaat met de economie dat maatregelen noodzakelijk zijn. De overheid bepaalt dan bijvoorbeeld een maximale prijs voor producten of diensten. Dit staat in de Prijzenwet.
De prijs van nieuwe boeken is een uitzondering. Uitgevers en importeurs bepalen een vaste boekenprijs. Hierdoor zijn nieuwe boeken in elke winkel te koop voor dezelfde prijs. Dat geldt niet voor e-boeken.
Lees meer over de vaste boekenprijs.
U mag geen prijsafspraken maken met andere ondernemers. De prijs die u vraagt, bepaalt u zelf. Zo voorkomt u dat u een kartelafspraak maakt. Dit is verboden in de Mededingingswet omdat consumenten anders geen eerlijke prijs betalen. En u andere ondernemers benadeelt. Er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld voor kleine bedrijven.
Lees meer over kartelafspraken en mededinging.
Verkoopt u uw product aan consumenten? Dan moet er een prijs op staan. Of op het rek waar het product ligt. Dat geldt voor fysieke winkels en webwinkels. Er zijn uitzonderingen. Op kunst en antiek hoeft u bijvoorbeeld geen prijs te vermelden.
Lees meer over de prijs vermelden op producten.
U mag de prijs voor uw product of dienst meestal op elk moment verhogen of verlagen. Als u bijvoorbeeld een winkel heeft, mag u de prijzen van uw producten vrij aanpassen.
Heeft u al een prijsafspraak met een klant? Dan mag u de prijs alleen aanpassen als dat in de algemene voorwaarden staat. Dat geldt ook voor het aanpassen van de prijs van abonnementen. Zoals bij een sportschool. U moet in de voorwaarden zetten hoe en wanneer u de prijs mag verhogen.
Levert u een dienst aan een klant? Bijvoorbeeld als schilder of aannemer. Dan kunt u verschillende afspraken maken over de prijs. Zoals een vaste prijs, een richtprijs of een prijs waarbij u uitgaat van de gewerkte uren en materialen. Hiervoor gelden verschillende regels over het verhogen van de prijs.
Lees meer over het verhogen van prijzen als dienstverlener bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
Stijgt uw kostprijs door een maatregel van de overheid? Zoals accijns- of btw-verhoging. Dan mag u de afgesproken prijs wel aanpassen omdat het om een wettelijke prijsverhoging gaat.
Er zijn verschillende redenen om uw prijs regelmatig aan te passen. Zoals:
Gaat u uw prijzen aanpassen? Dan kunt u een prijsindex van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gebruiken. De prijsontwikkeling in de markt is dan de basis voor het aanpassen van uw prijs. Dit heet ook het indexeren van de prijs.
Lees meer over de prijs aanpassen met prijsindexatie.
Wanneer u korting geeft op de prijs, moet u rekening houden met een aantal regels.
Er gelden regels voor het geven van korting. Een ‘van-voor’ prijs mag niet misleidend zijn. U moet daarom de laagste prijs van minimaal de afgelopen 30 dagen vermelden bij de ‘van-prijs’.
U mag geen korting van meer dan 25% aanbieden op alcoholhoudende dranken. Deze regel geldt voor gewone en online winkels. Zoals supermarkten, slijterijen en webshops. Het verbod geldt niet voor plaatsen waar de alcoholhoudende drank op de plek zelf gedronken wordt. Zoals in de horeca.
Lees meer over alcohol verkopen.