Start je binnenkort je eigen schoonheidssalon? Het is hoe dan ook belangrijk dat je goed voor jezelf beslist welke kant je op wilt gaan met je bedrijf, wat je koers is en wat je doelen zijn.

Stappenplan

Dit stappenplan helpt je in fases te starten, zodat je niets vergeet! Kijk ook goed naar je marktonderzoek en ondernemingsplan: dit zijn cruciale onderdelen in de start als zelfstandig ondernemer.

TIP Bedenk goed waar jouw expertise ligt en wat je specialismen zijn. Word je schoonheidsspecialist in de breedste zin van het woord, of ga je je richten op een specifiek onderdeel? En heb je daarvoor de juiste papieren? Zo ja, dan kun je je aansluiten bij een brancheorganisatie zoals ANBOS.

Als je het stappenplan hebt doorlopen en je nog steeds enthousiast bent, begin je met je eigen onderneming. Natuurlijk is de omzet een bepalend voor een groot deel de levensvatbaarheid van je zaak. Logisch dat je je dus vooral focust op het krijgen van klanten en klantenbinding. Maar om nu en in de toekomst zonder zorgen te ondernemen, is het verstandig om goed inzicht te hebben in de risico’s die je tegenkomt in de beautybranche.

Ontwikkelingen in de beautybranche

De vraag naar schoonheidsspecialisten neemt toe. Ook onder startende ondernemers wordt er vaker in deze branche gestart. Daarom is het van belang om je goed te specialiseren, aangezien er veel concurrentie is: ook in de vorm van kappers, nagelstudio's of pedicures. Bekijk goed welke doelgroep je wilt bereik en hoe je dat van plan bent te doen.

Uit gegevens van het CBS uit 2013 blijkt dat zo'n 35% van de vrouwen tussen 40 en 65 jaar oud regelmatig bij een schoonheidsspecialist komt. Ongeveer 25% van de vrouwen tussen 20 en 40 jaar oud bezoekt regelmatig een schoonheidssalon, tegenover zo'n 23% van de vrouwen onder de 20 jaar oud. 13% is tussen 65 en 80 jaar oud en 4% is ouder dan 80 jaar.

Bekijk dus goed hoe groot je doelgroep is waar jij je gaat vestigen. Je kunt bij de Kamer van Koophandel terecht om te vragen hoeveel concurrenten er in jouw regio zijn. Onderscheid jezelf door te kijken hoe jij het beter of anders kan doen dan hen.

De risico’s op een rij

De schoonheidsbranche is een populaire sector voor veel starters. Toch worden er vaak een aantal belangrijke risico's over het hoofd gezien.

Denk bijvoorbeeld aan onderstaande risico's:

Wat als je aansprakelijk wordt gesteld voor schade of gezondheidsklachten?

Wat doe je als een klant zijn ontevredenheid uit via bijvoorbeeld social media?

Wat gebeurt er als je door ziekte uitvalt?

Wat als je hygiëne niet op orde is, of je in salon niet de juiste beschermingsmiddelen gebruikt?

Wat gebeurt er als je waterschade hebt?

Hoe moet je handelen als je overvallen wordt?

En wat als er wordt ingebroken?

Deze risico's voor de beautybranche worden in een helder artikel op een rij uiteengezet. Zo helpen wij jou samen met Interpolis zelf te bepalen of er maatregelen nodig zijn om je risico's te voorkomen of te beperken. Deze kun je onderaan deze pagina downloaden.

Brancheorganisatie

Dé belangenbehartiger en dienstverlener in de schoonheidsverzorging is ANBOS (Brancheorganisatie Schoonheidsverzorging). ANBOS bevordert een gezonde ontwikkeling van de branche schoonheidsverzorging en staat leden bij op het gebied van sociale, vaktechnische en bedrijfseconomische belangen.

Agenda

13 mei

Ondernemen en belastingen

19.30 uur
Online
Online

Blog

6 redenen waarom het belangrijk is om verschillende verdienmodellen te hanteren!

Joeri Goede

In de wereld van het ondernemerschap is het belangrijk om niet afhankelijk te zijn van slechts één inkomstenbron. Dit kan jou namelijk kwetsbaar maken. Heb je er wel eens over nagedacht dat je wellicht verschillende verdienmodellen kunt hanteren? Dit is natuurlijk niet van toepassing op ieder type bedrijf, maar laten we eens kijken naar de voordelen van het diversifiëren van jouw verdienmodellen als (startende) ondernemer.

Terug naar overzicht